Loading

כיצד לכתוב ספר ילדים – המדריך המלא להוצאת ספר ילדים

לכתוב ספר ילדים זה תהליך ודרך שמגדירה מי אתם גם בחיים המקצועיים ובעבודה

הפוסט טיפ הראשון ב- בלוגידו והכי חשוב לפי דעתי עוסק בהוצאת ספר ילדים לאור בצורה עצמאית. יש פה טיפים על פרה פרודקשן, תהליך הכתיבה, ההפקה וההוצאה לאור וכמובן השיווק. לאחרונה אני מקבל לפחות 2 שיחות טלפון בשבוע על אנשים שרוצים להוציא ספר ילדים בצורה עצמאית או בכלל איך ניגשים לתהליך של ההפקה ומהו המסלול הכי נכון עבורם. חשבתי שזאת הזדמנות מצוינת לאגד את כל המידע שברשותי לפוסט אחד שיעזור להרבה כותבים וסופרים בתחילת דרכם. בלי מזמוזים ניגש ישר לעניינים...

מהי המטרה?

קודם כל רצוי שתשאלו את עצמכם מהי המטרה הראשונה (ותהיו כנים עם עצמכם) בהוצאת הספר שלכם לאור? האם המטרה היא להרוויח כסף? האם המטרה להעביר מסר? לחולל שינוי אצל אנשים? להפיץ אג’נדה? לבדר, לרגש? זוהי שאלת השאלות והיא תעזור לכם לעבור את כל תהליך הפקת הספר שלכם במצב נפשי תקין.

כאשר ניגשתי לכתיבת הספר שלי ברחוב פנסי הלילה המעופפים הייתה לי ברורה המטרה מהרגע הראשון שהתיישבתי לשולחן הכתיבה – להעניק לבתי בכורתי מתנה לחיים. נכון השאיפה של הדור שלנו היא להשאיר לילדים שלנו כסף או נדל”ן אבל ספר שבו היא הגיבורה הוא לפי דעתי המתנה המושלמת. ברגע שהבהרתי לעצמי מהי המטרה הראשונה שלי בהוצאת הספר, היה לי יותר קל לגשת לתהליך.

מאיפה מתחילים?

גיבוש הרעיון המרכזי והמסר, הקו העלילתי והדמויות

כמו בכל סיפור או סרט קודם כל עליכם לגבש מהו הרעיון המרכזי שינחה את גיבורי הספר או את העלילה. האם יש מסר? בדרך כלל בספרי ילדים זהו מסר חינוכי שמוביל את העלילה או את הרעיון של הספר. ברגע שיש לכם את המסר המרכזי של הסיפור (קבלת האחר, לא תמיד מנצחים בחיים – צריך לדעת להפסיד, נימוסין, התנהגות טובה, פתרון בעיות חברתיות וכדומה) אפשר להתחיל לבנות את העלילה ואת הדמויות שיובילו את העלילה.

שימו לב:

ספרי ילדים עד גיל 4 לא יכולים להיות עם הרבה טקסטים בעמוד אחד (זה קשה גם לילדים והרבה יותר קשה להורים העייפים בסוף יום) – בחרו מילותיכם בקפידה, תהיו מתומצתים וברורים. אל תכנסו לתיאורים מסובכים מידי (כמו שקרה לי).

בתהליך גיבוש הדמויות יש לקחת בחשבון דמויות או קונבנציות קיימות של דמויות (חיות, ילדים, צורות) שיהיו מזוהים עם הרעיון המרכזי והמסר של הספר.

תעשו שמש אסוציאציות – כלומר, ציירו עיגול וכתבו בתוכו את המסר המרכזי ותמתחו קווים החוצה וכתבו את כל המילים שעולות לכן לראש.

היי הופ לשולחן הכתיבה

תעשו טובה, תעשו לעצמכם משקה: קפה או ויסקי אפילו בקבוק בירה תופס. זכרו כל סופר או כותב הוא בסופו של דבר יצור בודד ועליו לשאת את הבדידות כך אמר רוברט מקי מה שמביא אותי להמלצה חמה:

לפני שאתם מתחילים לכתוב קראו את ספרו של רוברט מקי “סיפור”. בספרו, פורט מקי את הטכניקות והתהליכים של כתיבת סיפור. כמו שמלחין חייב לדעת לקרוא תווים ,חייב גם כל כותב שרוצה לגעת ולרגש חייב להכיר את עקרונות הכתיבה. מקי שם דגש מיוחד על מבנה הסיפור, דרכי עיצובו, עיצוב הדמויות ותהליכי עבודה בזמן הכתיבה. “סיפור” הוא ספר חובה לכותבים, אנשי קולנוע וטלוויזיה, מחזאים, עיתונאים וסטודנטים. “סיפור” הוא כלי עבודה לכל דבר. והוא יהיה לכם חוויה מאתגרת ומרחיבה אופקים לכל מי שמעוניין להרחיב את ידיעותיו באמנות בכתיבה ובקולנוע. מתאים מאוד גם לאנשים שרוצים להיכנס לעולם השיווק. זהו בסיס טוב ללמידה על אמנות כתיבה שיווקית, כתיבת פרסומת או כל כתיבה אינפורמטיבית שתדרשו אליה.

חרוז או עכוז?

אם החלטתם ללכת על חרוזים, בדקו שהחרוזים אכן מתחרזים בצורה הגיונית ונכונה. אל תנסו לדחוף חרוזים בכוח – זוהי מיומנות שנדרשים אליה לא מעט כותבים ולא כולם עומדים בה בגבורה. אל תרגישו רע אם לא תצליחו לכתוב את הסיפור שלכם בחרוזים. העיקר שהטקסט יהיה קריא וברור ובעל המחזה. שמרו על מינון נכון של טקסט זכרו את קהל היעד אליו מיועד הסיפור והגילאים: האם זה באמת משהו שהם יוכלו לעמוד בו ברמת האורך והטקסט?

מציע שתכתבו קודם כל את הסיפור במילים שלכם. ממש לכתוב פשוט מה רואים ומה קורה. לאחר מכן עשו אדפטציות לעולם הילדים ולאחר מכן עשו אדפטציות טקסטואליות והנמיכו את השפה שלכם לשפת הילדים.

צפו בתהליך ההדפסה בבית הדפוס. רצוי ללכת עם המאייר אם הוא מנוסה בהוצאת ספרי ילדים. למאיירים יש עין טובה בכל הקשור בצבעים היוצאים במכונה. מאוד חושב גם מפעיל המכונה שאיתכם באותו היום וכמה אכפת לו מאיכות הצבע ולא רק לתקתק את היום הזה וגמרנו. לי היה מזל בשניהם.

זכרו! ילדים יותר חכמים ממה שנראה לנו לפעמים, הם בגיל שהסנסורים שלהם קולטים ב- 300% יותר טוב מאתנו. לכן אל תתפתו לכתוב בצורה דבילית. תנו קרדיט לילדים שהם יבינו גם אם לא בפעם הראשונה שייקראו את הסיפור. בסופו של דבר, אנו כן באים להעשיר וללמד את הילדים מילים חדשות ולפתח את עולם התוכן שלהם.

ביקורת איכות ולדעת לקבל ביקורת

 

אחד השלבים הכי חשובים בכתיבת ספר הוא שלב ביקורת האיכות והביקורת מהסובבים אותי וכמובן הביקורת העצמית שלא נחסכת. בואו נצא מנקודת הנחה שכולנו פרפקציוניסטים. כן כן, כולנו רוצים להוציא רב מכר מטורף, כולנו חולמים להיות סיפור סינדרלה של ‎ג’יי קיי רולינג (הארי פוטר). כולנו שואפים להוציא מוצר פרמיום מוגמר מרמת התוכן ועד איכות הדף שעליו אנו מדפיסים.

לפני שאנו ניגשים להראות את כתב היד שלנו למישהו אחר. תנו עליו עוד סיבוב למרות שכבר עברתם עליו כמה וכמה פעמים. קראו הכול שוב. עזבו את הטקסט וחזרו אחרי כמה ימים לקרוא שוב. האם השתנו דברים? תתפלאו ברגע שלא דוגרים על הטקסט עם קריאה חוזרת וחוזרים אליו לאחר כמה ימים מגלים גם טעויות וגם הברקות נוספות לכן אל תחסכו בשלב הזה.

לאחר מכן תנו לחברים ומשפחה לקרוא. הם ינסו ויתאמצו להיות אובייקטיבים כי ביקשתם מהם אבל בפנים הם עדיין משוחדים. בכל אופן זהו השלב הבטוח בביקורת והנעים בהחלט כי הוא תמיד גורף מחמאות בעיקר על הניסיון והמאמץ. אם זאת הוא לא יכול להיות שלב אחרון.
בשלב הבא יש לתת למישהו שהוא בלתי תלוי בחיים שלכם. לא אגיד זר אבל מישהו בהחלט שיש לו ניסיון והוא קורא ספרים ויש לו עין ביקורתית. אם אתם מכירים מישהו שכתב ספרי ילדים מה טוב. ההערות שלו יהיו ישירות, אמיתיות ובונות. קחו אותם למקומות טובים ותמשיכו לשפר אם יש צורך.

לאחר מכן תעבדו עם מגיהה מקצועית בכל הקשור בפיסוק, טקסטים בעייתיים וכדומה. המגיהה אמורה לעשות את העבודה הזאת ולהציע הצעות למילים בעיתיות בטקסט. שימו לב שהיא רק ממליצה אלא אם כן יש בעיה תחבירית קשה. אני לדוגמא לא תמיד קיבלתי את כל ההמלצות לשינוי מילים. אתם חייבים להיות שלמים עם ההצעות ועם השינוי ובחנו שרוח הספר שלכם לא נפגעת או מוסטת לכיוונים שאתם לא רוצים בהם.

עלות הגהה נעה בין 1000 ₪ וצפונה תלוי בכמות המילים.

 

 

איורים או המסע אחרי המאייר שלכם

 

שימו לב: אם אתם מייעדים את הספר שלכם להוצאת דפוס והוצאת דיגיטל יש לציין זאת מראש למאייר – החוקים שונים.
אם אתם יודעים לאייר וסומכים על עצמכם שתדעו לקחת את הטקסט שלכם למחוזות הויז’ואלס. מה טוב. אם אתם יודעים לאייר אבל יודעים שבשביל לקבל את הדחיפה הזאת קדימה או שאתם כבר מרגישים שאתם שבויים של הטקסט וכבר יודעים בדיוק איך הכול ייראה, אבל בא לכם שמישהו אחר ייתן לזה את האינטרפרטציה של עצמו – לכו על מאייר אחר.
אני לא יודע לאייר למזלי דבר שהביא אותי לפגוש את יואל פלדמן המאייר של “ברחוב פנסי הלילה המעופפים”.

אני מוכרח לציין שאצלי הבחירה במאייר שגם כתב ספר ילדים וגם אייר כאלו הצילה לי את הספר, הן ברמת הנראות והן ברמה הטקסטואלית ולו אני חב רבות. החיבור שלי ליואל פלדמן היה בהתחלה בבסיסו חיבור שבין כותב למאייר. התחברתי לסגנון שלו וחשבתי שזה יכול להתאים לספר ולרוח שלו. אבל החיבור והחברות שלנו נמשכים עד עצם היום הזה כי גילינו שיש לנו הרבה דברים במשותף שאנחנו אוהבים ובעיקר יואל הוא איש שיח ונותן שירות מצוין ויעיל שהציל את הטקסט של הספר הזה ברגע האחרון. וידע לרדת לפרטים הכי קטנים ולא מעגל פינות, דבר שחשוב מאוד אצל מאיירים.

 

 

איך מוצאים את המאייר הנכון?

 

המלצה חמה שלי להתחיל לעקוב אחרי קבוצת פייסבוק המכונה “אינדקס מאיירים ישראליים”. מידי פעם מעלים שם עבודות של מאיירים ובוגרי בתי ספר לעיצוב ולכל אחד מהם יש גרלייה בפליקר שבה אפשר להתרשם מן העבודות.

חברה טובה שלי שהיא בוגרת שנקר המליצה לי גם לחפש מאיירים בתערוכות סוף שנה בשנקר ובבצלאל, לפעמים עדיף לקחת דווקא מאייר שזה הרגע יצא מבית הספר שהוא טרי ורענן והמוח שלו פתוח לרעיונות וכיוונים חדשים. במיוחד מאיירים שמחפשים את ההזדמנות לפרוץ החוצה כי לא בטוח שהמאיירים המפורסמים יעוטו על ההצעה שלכם.

אם זאת, לא להתבייש לפנות למאיירים מפורסמים. פניתי למאיירים שאני מאוד אוהב או שמאוד התחברתי לאיורים שלהם, מוכרח לציין שאת רוב הפניות עשיתי דרך הודעות בפייסבוק, זה די נוח ומהיר. כולם היו די נחמדים, חלקם סרבו בנימוס. אני מוכרח להזהיר אתכם שיש כאלו שבטוחים שהשמש זורחת להם מהתחת, שבלעדיהם העולם יחדל מלהסתובב. יש הרבה יהירות ופלצנות אצל חלק מן המאיירים שתפנו אליהם, אל תיקחו את זה קשה. שימו לב שלפני שאתם בוחרים מאייר מאוד חשוב לדבר איתו לפני, להבין קצת את הבן אדם, חשוב מאוד שתהיה ביניכם תקשורת שוטפת על אותו גל.

 

בחרו מאייר עם סגנון שיכול להתאים לסיפור ולשרת את הסיפור. לצורך העניין העלילה של ברחוב פנסי הלילה המעופפים מתרחשת כולה בלילה. כשחיפשתי מאייר, חיפשתי בעיקר דוגמאות של טכניקות איור בלילה. זהו אתגר לא פשוט. מה שקנה אותי אצל יואל פלדמן שהוא ראה זאת כאתגר וגם כהזדמנות להתפרע כלשונו עם צבעים, הצללות ומשחקי תאורה – דבר שהוא אוהב במיוחד. ידעתי שיואל יהיה המאייר של הספר בזכות האיורים של ספר הביכורים הראשון שלו שהוא גם ספר ילדים מרגש “בול הגדול מכולם”.

 

תהליך האיור משול אצלי ללידה של ממש. בהתחלה שהוצגו לי הסקיצות הראשונות של הדמויות ההתרגשות שלי הייתה בשיאה. לראות פתאום את כל יצירי הדמיון שלך נולדים למשהו שהוא יותר מוחשי זהו אחד החלקים הכי מרגשים בתהליך כתיבת ספר. החלק המרגש השני הוא לראות פתאום את כל הסצנות מקבלות צבע ומאירות את החשכה או את הדפים הלבנים, באמת אירוע מכונן.

 

שימו לב מאיירים הם עם מאוד עסוק, רוב הסיכויים שיש להם עוד כמה אבות מוטרפים כמוני שכתבו ספר לילדה שלהם ומשגעים אותם בצד האחר או שחלקם בכלל אנימאטורים או מאיירים במשרה מלאה ואתם זה רק חלטורה. חשוב מאוד להיות מאוד ממוקדים בסבבי התיקונים או השיפורים. אל תתפתו לכתוב להם הערות מיד אחרי שראיתם את הסקיצות. קחו לכם כמה ימים אפילו אם צריך, תביטו על האיורים, תסגרו, תחזרו אחרי כמה שעות, תביטו שוב ולאט לאט תתחילו לכתוב לכם הערות ספציפיות לגבי כל איור ואיור. תתייחסו לשפה הציורית, לטקסט המלווה. אל תמהרו לשלול דברים, יכול להיות שהמאייר/ת שם לב לדברים שאתם אפילו לא שמתם לב אליהם ומצאו ביטוי דווקא באיור עצמו (לי זה קרה ודי מדהים לגלות כמה התת מודע שלנו הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הכתיבה).

 

איורים לספרי ילדים תלוי בכמות העמודים נעים בין 5000 ועד 18,000 ₪ תלוי במאייר, ביכולות ובניסיון. אל תנסו להציע להם מודל תגמולים ממכירות הספר כי זה לא יקרה. כולם די מפוקחים בעניין, הם יודעים שהם יראו מזה כמה גרושים אם בכלל והעבודה שלהם שווה הרבה יותר. שלמו להם ותקנו את הזכויות להיות הבעלים היחידים על היצירה שלכם.

עיצוב הספר

השלב לפני בית הדפוס הוא בעצם עיצוב הספר ועימודו. מן הסתם הסקיצות שתקבלו מן המאייר אינן מותאמות להדפסה ויש לעצב את הספר לפני הורדה לדפוס. בשביל להביא ספר לדפוס יש לעצב ולעמד אותו בצורה מסוימת כי יש חיתוכים ומדידות שנלקחות בחשבון בדפוס אבל לא באיור. בספר שלי נאלצתי לחזור למאייר לשיפוץ איור מסוים בגלל שהייתה בעיה עם הצבת הטקסט באותו עמוד. כך שגם אם סיימתם את שלב האיור יש לשמור על קשר רציף עם המאייר לאורך כל שלב עיצוב הספר על מנת שייתן הערות ויהיה חלק בלתי נפרד מן התהליך.


היצירה הושלמה – עכשיו שאלת השאלות: הוצאה לאור או הוצאה עצמית?

על מנת לגשת לתהליך ההוצאה לאור בלב שלם. עליכם קודם כל לשלול את העובדה שתתקבלו בהוצאות האור הגדולות. למה את כזה פסימי? תשאלו. ובכן, זה לא עניין של פסימיות זה יותר עניין של להבין את המציאות ואת הזירה אליה אתם נכנסים בטח אם לא היה לכם ניסיון קודם.
ההוצאות לאור מקבלים עשרות אלפי כתבי עת בשנה, במיוחד ספרי ילדים. אולי 10% מסך ה- 100% מקבלים התייחסות חיובית וגם זה נתון שמוטל בספק. אם זאת, בגלל שעדיין יש מצב שבו הוצאה לאור תפרוש את חסותה עליכם ותפיק לכם את הספר אני עדיין חושב שעליכם לפנות להוצאות לאור, לפחות 5-6 הוצאות רק בשביל לשלול את האפשרות הזאת.לכל הוצאה לאור יש את הדגשים שלה להגשת כתב יד, יש גם עלות שכר טיפול שיש לשלוח ביחד עם כתב היד, בפרט להוצאות הגדולות. שימו לב לדגשים שיש לכל הוצאה והוצאה, אפשר למצוא את זה באתרים שלהם תחת הרובריקה: “הגשת כתבי יד”. אפשר לנסות ללכת על הגדולות: ידיעות אחרונות, זמורה ביתן דביר, , קיבוץ מאוחד (ספרית הפועלים), עם עובד, כתר, מטר, דני ספרים.

רשימה נהדרת של הוצאות ספרים גדולות וקטנות אפשר למצוא בבלוג לשבור את המגירה.

קחו לכם קצת זמן וחכו לתשובות מההוצאות, זה תהליך שיכול לקחת עד חצי שנה! ראו הוזהרתם.


הוצאות לאור בתשלום

יש מודל שתפס תאוצה בשנים האחרונות והוא מודל בתשלום של הוצאות לאור רובן בינוניות ועד קטנות. אם זאת יש כמה גדולות שעושות זאת. בין הבולטים הם סטימצקי שמציעים בנוסף להפקת הספר והפצתו גם את רשת החנויות שלהם ואף מציעים יום השקה לספר באחת החנויות. לפני שאתם מתפתים ללכת המודל הזה, אתם צריכים לקחת בחשבון שהעלות מצדכם היא גם גבוהה ומבחינת מכירות, לא בטוח שתצליחו להחזיר השקעה.


איך זה עובד?

פונים להוצאת ספרים שיש לה מודל של הוצאה לאור בתשלום. בדרך כלל התשלום אמור לכלול, את ההפקה של הספר: הגהה, עיצוב הספר, הדפסה, הפצה ושיווק.
הכמות הראשונית שתודפס תהיה 1000 יחידות, פחות מזה לא משתלם להדפיס גם באופן פרטי יש לציין. מעדויות של כותבים שניסו את המודל הזה, לרוב נמכרים עד 500 ספרים במקסימום ולאחר שנה אתם מקבלים את הכמות שנותרה בהוצאה ונתקעים איתה.

המודל הזה אינו מחייב למכור את הנשמה שלכם להוצאה, רובן גם מדגישות זאת, כל הזכויות שמורות לכם ובנוסף אתם יכולים לעבור הוצאה אם תרצו – יכול להיות שכל המתירנות הזאת בגלל העובדה שאת הכסף שלהם הם עושים מהתשלום שאתם משלמים להם והם לא בונים על מכירות הספר. יש בזה גם עקב אכילס, הוצאה שמקבלת את התשלום שלה לרוב לא תעשה מאמץ מרבי לשווק את הספר. אין שום תמריץ עבורה להצלחת הספר. קחו זאת בחשבון. חפשו הוצאה שבאמת תאמין בספר ותבין את הפוטנציאל הגלום בו.
יש להסתייג ולהגיד את האמת שהפקת ספר בצורה עצמאית לחלוטין מגיעה בסופו של דבר בחישוב גס לאותו סכום שההוצאות הללו גובות.
המודל הזה מתאים בעיקר למי שיש לו את המשאבים לשלם סכומים כאלו ולמי שאין לו זמן ולראש להתעסק בשיווק ובהפצתו של הספר.

מחירים של הוצאת ספר בהוצאות לאור בתשלום לרוב נעים בין 18000 ₪ לבין – 27000 ₪.


גיוס המונים להוצאת ספר לאור

על מנת לגשת למסלול של הפצת הספר שהיא לא הפצה של כמה יחידות תדרשו לממון של עד 20- 25 אלף ₪ פחות או יותר. כאמור ניתן לייצר עותק של הספר וסרטון שיווקי ולעלות את הספר לגיוס המונים בפלטפורמות הידועות בארץ: האדסטארט או מימונה. בשביל ללמוד קצת מה אחרים עושים ראוי לגלוש לקטגוריית ספרי ילדים בהאדסטארט – שימו לב שהגיוס של חלקם הוא ממש על הקשקש כמו שאומרים או לא מצליח.

בתור איש שיווק שמתמחה בגיוס המונים אני חייב לציין שהעלאת הספר לפלטפורמה היא אפילו לא התחלת הדרך. במהלך הקמפיין יש לעבוד מסביב לשעון על מנת להביא תומכים, לפרסם ברשתות חברתיות ולהוציא סכום יחסית גדול על מנת להביא טראפיק לעמוד הפרויקט וגם זה לא מבטיח שאנשים ישקיעו. כמו כן יש לעשות יחסי ציבור אם זה באופן פרטני או לשכור מישהו ואפשר לנסות לעבוד במעגלים חברתיים אבל כאמור זה לעבוד בזה. שווה ללמוד קצת יותר על גיוס המונים לפני שניגשים לפתוח פרויקט. עוד מידע על גיוס המונים תמצאו כאן

 

הוצאה עצמית של ספר בבית דפוס

 

השלב האחרון ואת האמת הכי מעניין הוא דווקא להוציא את הספר בבית דפוס בכוחות עצמכם, אחרי שמיציתם את כל השלבים לעיל, הגיע המאני טיים בייבי. דבר ראשון כמו בכל תחום יש לעשות חקר שוק ומחירים. אז כיצד באמת בוחרים בית דפוס להוציא את הספר שלכם?

טיפים לבחירת בית דפוס להדפסת ספר ילדים:
מחיר – כן אין מה לעשות המחיר הוא פונקציה אצל כל מוציא לאור עצמאית, תעשו סקר שוק, שימו לב המחירים לאלף יחידות נעים בין 10 – 20 אלף שקל (תלוי בכמות העמודים, כריכה עבה, איכות הדף, צבע, סוג הדפסה).

המקצועיות של בית הדפוס – רצוי לבחור בבית דפוס שעובד עם הוצאת ספרים ומכיר את התהליך של הדפסת ספרי ילדים. בית דפוס עם ניסיון בהדפסת ספרי ילדים יידע לתת לכם את ההערות והשינויים הנכונים לקראת ההדפסה, שימו לב יכול להיות שגם אם תגיעו עם מוצר מוגמר שעבר עיצוב, בית הדפוס ייתן לכם הערות ויחזיר אתכם להתאמות כאלו ואחרות, אל תתווכחו עם בית הדפוס ועשו כדבריו – הם הכי מבינים בזה.

האג’נדה שלי אומרת שאם החלטתם להוציא מוצר כלשהו לשוק, למכירה מסחרית בצורה כזאת או אחרת תעשו את זה כמו שצריך ותתעקשו שהמוצר שלכם יהיה פרימיום, מעבר לכך שזאת גישה טובה מאוד לחיים היא גם תשים את היצירה שלכם במקום הראוי לה מבחינה איכותית. אל תתפשרו באיכות הדף, אל תנסו להוזיל עלויות בכריכה דקה, ספרי ילדים היו ונשארו עם כריכה עבה ואין ספק שזה משהו שמייקר את התהליך.
תבקשו מבית הדפוס דוגמאות לספרים שהודפסו אצלו, תגיעו למקום פיזית, בחנו את גודלו והאם הוא מצויד באמת בכל המכונות ולא מוציא דברים החוצה.

 

טיפים להתנהלות ביום הדפסת הספר

 

תגיעו ערניים ומכוונים מטרה, להוציא את הספר הכי יפה צבעוני שאפשר. תביאו סנדוויצ’ים ושתייה התהליך לוקח לפחות חצי יום.
אם יש לכם חבר שיש לו ניסיון בבית דפוס או המאייר עצמו (שהתמזל מזלי וממש ביקש להגיע ליום ההדפסה בשביל לתת את דעתו על תהליך כיול הצבעים) קחו אתכם חבר.
תביאו מצלמה – צלמו בסטילס ו-ווידאו את התהליך. הוא ממש מרתק ומלמד. בחנו היטב את הצבעים שיוצאים בגרסאות הטסט. בחנו בקפידה את ההצללות וההבדלים של אור וצבע.
תשאלו כמה שיותר שאלות, אני הדפסתי את הספר בבית דפוס דוט פרס שהוא בית הדפוס של הוצאות ספרים מכובדות. אני זכיתי שהבחור שעבד על ההדפסה של הספר שלי בעצמו כתב והדפיס ספרי ילדים ובאמת היה ניכר כי חשוב לו כל זריקת צבע, כל הצללה, כל עמוד ועמוד, הוא התעקש כל הזמן לכייל את הצבעים לרמה הכי מדויקת וגבוהה (תודה אלכס!).

 

דאנאקוד 

 

אל תעשו את הטעות שאני עשיתי ותדפיסו דאנאקוד על הספר שלכם עם מחיר מומלץ לצרכן, אתם תמיד יכולים לשנות את המחיר בלהדפיס דאנאקוד חדש על הקיימת אם תרצו לשחק עם המחירים. אל תשכחו אתם המוציא לאור – ברגע שהחלטתם להוציא ספר לבד – אתם עסק לכל דבר.

 

השלב הבא שיווק והפצה עצמית של הספר שלכם

 

דבר ראשון שאתם בעצם צריכים ליצור זאת נקודת מכירה עבור הספר שלכם. בעידן של היום זה יחסית קל, כי אתם יכולים לעשות זאת באינטרנט. כיום יש פלטפורמות שמאפשרות לסופרים וכותבים מתחילים להעמיד את היצירות שלהם למכירה באתר שלהם, הם בעצם מקבלים עמלה על כל מכירה מן הספר. זה טוב כי זה מונע ממכם את כל הלוגיסטיקה וההתעסקות שבלפתוח נקודת מכירה באינטרנט אם אתם לא הכי טובים בזה. בנוסף הפלטפורמות הללו מתעסקות בשיווק הפלטפורמה שלהם כי זה האינטרס שלהם אז ככה שיש פה נדבך חשוב נוסף בכוח השיווקי.

תוכלו לבדוק את האופציות הללו בפלטפורמות הבאות:
אינדיבוק ו- ספרים אלף בסט כרגע הם האתרים הכי מושקעים ומקודמים שיהיו רלבנטיים עבור יוצרים מתחילים.
כאמור יש עוד כמה פלטפורמות שימו לב שחלקן מקבלות רק ספרים דיגיטליים.
bookclick.co.il
www.bookme.co.il
www.booksrus.co.il
bbooks.co.il

 

הכנת תשתית למכירת הספר והפצתו

 

הדרך השנייה בעצם היא לפתוח אתר ייעודי של הספר וכמובן עמוד פייסבוק של הספר. זכרו הספר לא נמצא בחנויות ספרים ולכן חשוב מאוד לעלות דוגמאות לעמודי הספר, לטקסטים שיש בספר וכמובן לספר על העלילה כמה שיותר ממוקד ומתומצת.

עמוד הפייסבוק ילווה אתכם בפעילויות השיווק והאינטראקציה מול הגולשים והקוראים אליו תוכלו לעלות תמונות של ילדים עם הספר שלכם (באישור ההורים כמובן) וכמובן באמצעות פתיחת עמוד עסקי לספר (לא פרופיל אישי!!) תוכלו להריץ קמפיינים ברשת הפרסום של פייסבוק ולהגיע להרבה משתמשים בעלויות לא גבוהות ובלחיצת כפתור.
לפרטים נוספים על פרסום בפייסבוק

את האתר ניתן לבנות בפלטפורמות חינמיות לבניית אתרים כמו Wix שכיום נחשבת הכי גדולה והכי חברותית. שימו לב שיש תשלום לאחסון האתר (ככה הם עושים את הכסף שלהם) אחרי הכול. עוד חברה ישראלית מקומית יותר עם שירות לקוחות שעוזר מאוד היא Folyou סופרים משתמשים בפלטפורמה שלהם היא נוחה וקלה לתפעול ובניית אתר בשיטת עשה זאת בעצמך. דוגמא לספר שהוא לא ממש ספר ילדים אבל הדוגמא שלו טובה, שנבנה בפלטפורמה הזו: אָבּוּק

אם אתם לא הכי בקיאים תמיד אפשר לשכור פרילנסר שיבנה לכם איזשהו אתר פשוט עם סליקה שבו תוכלו לשים למכירה את הספר שלכם. השתמשו בפייפל בשביל התשלומים (אנשים מרגישים בטוח יותר לשלם באינטרנט באמצעות PayPal ואף פייפל מאפשרים לסלוק באמצעות כרטיסי אשראי. שימו לב שיש לכך עמלות ועלויות – התעדכנו בעמלה כדי שתוכלו לתמחר נכון את הספר ואל תשכחו לתמחר את המשלוח. – שלחו תמיד בדואר רשום עם מספר מעקב שתוכלו לעקוב או אם החבילה לא הגיעה יהיה לכם איזושהי אסמכתא.

טיפים לשיווק עצמי של הספר שלכם:

 

נרטיב הספר: תנסו לבנות את הסיפור שלכם בעקבות הסיפור – ספרו מה גרם לכם לכתוב את ספר וספרו זאת לעולם.

רשתיות חברתיות: עשו שיווק ברשתיות חברתיות להגיע למעגלי חברים של חברים. תעלו תמונות לפייסבוק, אינסטגרם ותצלמו קליפים – לדוגמא קליפ שעשיתי ליום ההדפסה בבית הדפוס.

תנסו לפתוח את העמוד של הספר לפני שהדפסתם שתוכלו לעדכן את החברים שלכם בעמוד בתהליך הוצאת הספר – המטרה היא לגרום להם שירגישו חלק מן התהליך האישי שלכם.

 

פרסמו את האתר שלכם בגוגל ופייסבוק עם הנעה לפעולה לרכישת הספר. אל תמהרו להציע קוד הנחה וכאלו רק אם יש סיבה לכך (מתנות לחג, שבוע הספר, יום הילד וכדומה) אל תוזילו את המוצר שלכם – תאמינו בו ובמה שהוא שווה – אנשים יקנו אותו אם הוא יראה מספיק אטרקטיבי.

נסו לעניין חנויות קטנות – רובן עובדות עם קונסיגנציה (אתם משאירים אצלם כמה יחידות ומה שנמכר אתם מקבלים את הכסף) זה לא הכי עובד אלא אם כן סוגרים עם החנות איזה דיל לקידום מיוחד. נסו תמיד למכור את הספרים במקום.

נסו לעניין ועדי גנים ובתי ספר דרך מעגליים חברתיים, ועדי עובדים של חברות גדולות וכן חברות גדולות כמו ארגונים, בתי חולים, חברות ביטחוניות שבמתחמים שלהם יש גני ילדים ורוצים לקנות שי מיוחד לילדים.

צרו שיתופי פעולה עם רשתות שמתכתבות עם עולם התוכן של הספר שלכם או של עולם הילדים במיוחד חפשו חנויות ורשתות שיש שם תנועה ערה של ילדים עם ההורים שלהם: גלידריות, גי’ימבורי, משחקיות, פיצריות וכדומה.

צרו קמפיינים על בסיס עולם התוכן של הספר וגיבוריו. לדוגמא: ברחוב פנסי הלילה המעופפים טליה היא גיבורת הספר ולכן עשינו פעילות בפייסבוק שבה קראנו לכל הטליות לעלות תמונות שלהן ולהגיד מדוע להן מגיע לזכות בספר מתנה. בסופו של דבר ההורים שיתפו בדגש על האימהות והייתה פעילות מוצלחת. היא אולי לא הניבה מכירות רבות אך בהחלט חשפה את המוצר לעיניים חדשות ויצרה הרגשה טובה לזוכות שבעצם הופכות להיות סוכני המכירות של הספר שלכם.

הציעו כתבת תוכן בשמכם על תהליך כתיבה ויצירת הספר לאתרי אינטרנט בתמורה לקישורים לאתר ולמכירה. אתרי האינטרנט מחפשים תוכן איכותי ומעניין.

הציעו למבקרי ספרים לקרוא ולכתוב על הספר שלכם

 

הציגו את הספר בירידים של סופרים עצמאיים (לצערנו אין הרבה כאלו). אם זאת יש עקב אכילס בירידים הללו וזה מחירי הספרים המשומשים ב- 10 ₪ או שוק “קח ותן” שתמיד גונבים את ההצגה מהיוצרים העצמאיים – אל תתלו בזה הרבה תקוות, תנסו אחד או שניים בשביל החוויה אבל אל תבנו על זה הרים וגבעות.

יש עוד הרבה רעיונות, השתמשו בתושייה שלכם, ביצירתיות שלכם, להשפיע ולהגיע לאנשים ולגרום להם להתעניין ולקנות את הספר שלכם.
זכרו: זאת היצירה שלכם, תאמינו כל הזמן שהיא מספיק טובה ומושקעת בשביל שהיא תהיה חלק מעולמם התרבותי של ילדים רבים, זהו מוצר הדגל שלכם התייחסו אליו ככה לאורך כל הדרך.

בהצלחה חברים!

באהבת כל המילים,
יהונתן גיסין

אנחנו מוכנים למשימה הבאה שלנו ביחד

יחידת קומנדו של מקצוענים לשיווק ודיגיטל. שחקני נשמה מכווני מטרה ומכירות. יצירתיים, מובילים ויוזמים. מספקים פתרונות שיווק ודיגיטל בהתאמה אישית לפי הצרכים ומטרות העסק. המשימה הושלמה בהצלחה זה המוטו שלנו

יחידת קומנדו של מקצוענים לשיווק ודיגיטל. שחקני נשמה מכווני מטרה ומכירות. יצירתיים, מובילים ויוזמים. מספקים פתרונות שיווק ודיגיטל בהתאמה אישית לפי הצרכים ומטרות העסק. המשימה הושלמה בהצלחה זה המוטו שלנו

כל הזכויות שמורות © תגידו 2020